Instalatiile de gaz sunt in mare parte protejate de supapele specializate, montate pe rezervorul de combustibil.
Instalatiile de gaz dispun de supapa de debit in exces, supapa de siguranta si supapa de incendiu. Toate acestea alcatuiesc multivalva si sunt accesorii separate ale rezervorului care au rolul de a proteja soferul si pasagerii in cazul unei coliziuni. Pentru ca in majoritatea cazurilor instalatiile GPL au rezervorul montat in portbagajul masinii, multivalva protejeaza in cazul unei loviri care afecteaza doar spatele autovehiculului. Dar ce se intampla daca masina loveste un obstacol situat in fata?
Sunt instalatiile de gaz bine pregatite si pentru o coliziune frontala?
Pe scurt, raspunsul este DA. In plus, protectia este multipla. Siguranta este datorata atat de componente si accesorii bine realizate, cat si de unitatea electronica de control (ECU). Specific? Componentele mai mici precum adaptoarele, conectoarele sau duzele sunt realizate din materiale care nu provoaca scantei (precum alama). Chiar si atunci când exista un anumit contact intre ele, nu se va forma niciun fel de pericol sub capota.
Unitatea electronica de control
ECU este proiectata sa opreasca sistemul imediat ce presiunea GPL scade brusc. In acest caz, motorul este mutat inapoi pe benzina. Unitatea electronica de control va inchide intr-o secunda sistemul, prin urmare nu exista pericolul de scurgere a gazului.
Nu trebuie sa uitam de electrovalva, localizata sub capota. Aceasta componenta este plasata de obicei cat mai aproape de reductor si intervine atunci când motorul se opreste brusc (indiferent de motiv).
Conform testelor de avarie realizate de specialistii in instalatiile de gaz:
- Masina care a lovit si a provocat accidentul a pierdut etansitatea intre electrovalva GPL din baia motorului si reductor din cauza ruperii unui conector de arama aflat pe reductor. In acest caz, pierderea etansitatii nu reprezinta scurgere de gaz, deoarece ECU a primit semnalul de la senzorul de presiune si temperatura si a schimbat automat pe benzina. Acelasi lucru se intampla si in cazul in care rezervorul ramane fara gaz: presiunea scade si ECU primeste semnalul pentru inchiderea sistemului GPL.
- De asemenea, inchiderea sistemului a oprit si functionarea electrovalvei de sub capota, intrerupand astfel circularea GPL din rezervor.
Cu toate ca, evident, nu se asteapta nimeni sa aiba un accident, este bine sa stim ca suntem protejati de o multitudine de masuri. Desigur, instalatiile de gaz nu pot impiedica scurgerea benzinei dintr-un rezervor perforat, dar in cazul unei coliziuni, masina va fi in siguranta in ceea ce priveste instalatia GPL si tot ceea ce tine de ea.
Lasă un răspuns