Siguranta rezervorului GPL este deseori ignorata, iar frica isi face loc in mintea soferilor fara o baza solida de cunostinte.
Siguranta rezervorului GPL nu este luata in calcul, iar cei mai multi soferi au o frica nejustificata din cauza zvonurilor, dar si a ignorantei. Probabil este timpul sa ne calmam si sa începem sa gandim rational. Siguranta rezervorului GPL poate fi justificata cu dovezi solide si explicatii rationale. Orice specialist in instalatii GPL isi doreste ca potentialul sau client sa cunoasca toate aspectele asa cum sunt ele, nu dupa „gura lumii”.
Stereotipuri
Conotatiile negative asociate cu tot ceea ce tine de instalatii GPL apar din mai multe motive. In primul rand, un rezervor poate iesi prea mult in evidenta pentru unii soferi atunci cand deschid portbagajul. Daca rezervorul de benzina ar fi fost plasat in acelasi loc, probabil ca efectul ar fi fost acelasi. Deseori, rezervorul GPL este de multe ori asociat cu cilindrul de propan-butan pe care multa lume il are acasa. Acest tip de cilindru poate fi destul de periculos, asa cum am auzit si in media, dar aproape de fiecare data, incidentele au loc din vina proprietarului. Tot media ne informeaza de multe ori despre consecintele tragice si accidentele care implica masini pe GPL cu rezervoarele facute praf. Cu toate astea, nimeni nu este capabil sa arate un caz anume si nimeni nu asteapta iesirea raportului de sondaj. Cand raportul apare (dupa cateva saptamani) toata lumea uita evenimentul. Din pacate, atat media cat si privitorii sunt orbiti de sensationalism si nimeni nu se mai uita la datele si detaliile incidentelor.
Fapte
Conform informatiilor disponibile, este mult mai usor sa dezasamblezi un rezervor de benzina decat unul de GPL. Rezervorul penru benzina este realizat din plastic si nu este echipat cu accesorii de siguranta. Rezervoarele GPL au un dispozitiv numit „multivalve”, care controleaza fluxul de gaze. Acest sistem include: supapa de umplere (cu opritor de sarcina maxima care face imposibila umplerea a mai mult de 80% din volumul brut al rezervorului), supapa de operare (este controlata electric si deschisa in momentul pornirii sistemului de gaz), supapa de supracurent (opreste gazul dupa intreruperea liniilor de gaz de cupru atunci cand debitul este peste limita normala), supapa de siguranta (asigura iesirea gazului atunci cand presiunea din interiorul rezervorului este mult prea mare).
In plus, daca in urma unui accident auto presiunea din interiorului rezervorului GPL creste atat de mult incat supapa de siguranta nu este suficienta, o supapa de siguranta suplimentara va ajuta. Aceasta se topeste la expunerea temperaturilor ridicate si elibereaza gazul. Rezervorul GPL poate fi comercializat doar daca are toate aceste componente mentionate!
Teste
Pentru utilizarea si siguranta rezervorului GPL, reglementarile includ si alte conditii care trebuie indeplinite. Acestea includ teste care sunt efectuate pe unitati alese la intamplare din fiecare lot. Aceste teste garanteaza siguranta rezervorului si sunt foarte exigente:
Teste pe materiale si suduri
Probe sunt prelevate din rezervoare GPL alese aleatoriu pentru testul calitatii. In plus, produsul finit este controlat in amanunt pentru potentiale defecte.
Teste de spargere/explozie
Unul din 500 de rezervoare este umplut pana cand acesta explodeaza. In acest fel, specialistii obtin informatii cu privire la calitatea si durabilitatea materialelor si sudurilor, dar si a rezervei de siguranta. Coform reglementarilor, valoarea presiunii la spargere/explozie este de aproximtiv 67 bari, in timp ce presiunea de functionare a rezervorului este de 5-17 bari, in functie de conditii. Rezervoarele fabricate de companii de top pot rezista pana la 110-120 bari. De asemenea, testele verifica rata si gradul de expansiune a rezervorului pana cand acesta se sparge.
Testul de incendiu
Un rezervor plin cu gaz este plasat in flacara cu temperatura de peste 600 grade. Inainte, senzorii de caldura si presiune sunt plasati pe rezervor. Rezervorul ar fi trebuit sa fie golit prin sistemul de securitate fara ca acesta sa se sparga. In conditii normale, gazul iese si arde in afara rezervorului. Doar dupa finalizarea celor doua teste (de spargere si de incendiu) producatorul va putea obtine omologarea pentru rezervor.
Teste aditionale
Producatorii de rezervoare GPL efectueaza si teste suplimentare pentru a creste si mai mult marja de siguranta.
Testul de oboseala
Rezervorul este umplut si golit in mod repetat. Scopul acestui test este simularea uzurii rezervorului in decursul a 25 de ani. Perioada de verificare data de Oficiul de inspectie tehnica este de 10 ani. Chiar si dupa aceste teste, rezervoarele fabricate de companiile de top sunt functionale si isi pastreaza caracteristicile originale.
Testul accidentului
Se testeaza ce se intampla cu rezervorul GPL in timpul unui accident. Rezervorul se loveste de o bariera metalica solida la 50 km/h. Singurul efect care se poate observa este afectarea suprafetei rezervorului. Rezervorul GPL va ramane etans.
Testul cu gloante
Acesta este cel mai drastic test din toate cele mentionate. El arata cel mai bine rezervele de siguranta ale rezervorului GPL. Unii producatori efectueaza astfel de teste. Rezervoarele pline sunt impuscate cu gloante de 9mm. Daca deja va imaginati efecte spectaculoase precum in filme, veti fi dezamagiti. Atunci cand rezervorul este impuscat, gazul scapa prin gauri de gloante pana cand rezervorul este complet golit.
Pentru ca verificarile aleatorii, desi foarte detaliate, nu pot oferi o siguranta de 100% ca toate dispozitivele sunt pe deplin operationale, dupa parasirea liniei de productie, fiecare rezervor este testat pentru scurgeri. Acesta se umple la o presiune de 30 de bari ( de 2-6 ori mai mare decat presiunea medie de lucru).
Frica fata de rezervoarele GPL provine, de cele mai multe ori, din cauza cunostintelor insuficiente. Este suficient sa cercetezi un pic mai mult pentru a realiza ca lucrurile nu stau chiar asa rau! Siguranta rezervorului GPL este asigurata si dovedita de toate aceste teste.
Lasă un răspuns