Gazul petrolier lichefiat in industria auto: origine si istorie
Gazul petrolier lichefiat este un carburant alternativ care, in conditii normale de temperatura si presiune, se prezinta in stare gazoasa
Gazul petrolier lichefiat cunoscut si sub numele de GPL provine din doua surse. 60% din productia totala este rezultatul extractiilor de petrol si gaze naturale din pamant. Celelalte procente de 40 % provin din rafinarea petrolului brut din sondele de petrol. Inainte ca GPL sa fie folosit in scop comercial, era distrus deoarece se considera nefolositor. Astfel, pentru mult timp, potentialul GPL-ului a fost pur si simplu risipit.
Gazul petrolier lichefiat: origini
La inceputul secolului XX, Walter Snelling, a fost angajat de compania Ford pentru a afla de ce benzina se evapora atat de repede de pe modelul Ford T. In anul 1911, americanul chimist Snelling a demonstrat ca volatilizarea este cauzata de prezenta butanului si propanului. Astfel, a fost dezvoltat un proces de separare a gazelor de benzina, prin care gazele sunt lichefiate la o presiune rezonabila, apoi evaporate atunci cand s-a redus presiunea. Din aceasta descoperire, a aparut gazul petrolier lichefiat sau GPL, un carburant de consistenta unui lichid.
Primul standard GPL aprobat a fost in anul 1932, ca apoi sa fie importat in Franta datorita unei mari companii petroliere. O firma de distributie a gazului a construit prima fabrica de imbuteliere din Italia. Aceasta initiativa a fost oprita din cauza Razboiului Mondial. Dupa razboi, sectorul GPL si rafinariile au crescut si s-au dezvoltat. In anii ’50 mai multe companii se ocupau de ocupau de fabricarea recipientelor pentru stocarea gazului petrolier lichefiat. Astfel, a inceput marketarea GPL-ului pentru uzul domestic din Europa.
In ceea ce priveste folosirea GPL-ului in industria auto, Europa a fost cel mai avansat continent. GPL a fost folosit pentru prima data ca combustibil ecologic in 1940. Italia a fost primul consumator al gazului petrolier lichefiat in acest sens, fiind urmata de Tarile de Jos si Germania. Criza petrolului din 1973 a evidentiat beneficiile economice ale GPL-ului, iar companiile din industria petrolului au inceput sa construiasca fabrici de recuperare a lichidelor. In doar 10 ani (1950 – 1960) vanzarile de GPL din Europa au crescut de la 300.000 tone pana la 3.000.000 de tone.
Din 1975 si pana in 1985 capacitatea de productie s-a extins in Orientul Mijlociu, iar alte tari precum Australia, Indonezia, Algeria si Venezuela au devenit producatori. In acest stadiu, industria GPL s-a globalizat, iar utilizarea sa a fost raspandita in toata lumea.
Italia si Tarile de Jos, promotorii masinilor pe GPL din Europa
Primele masini cu instalatii GPL au fost importate din SUA de catre Tarile de Jos in 1954. In acelasi timp, au fost construite si statii de alimentare GPL, folosind echipamente aduse din SUA si Germania. Compania olandeza Vialle a jucat un rol foarte important in ceea ce priveste dezvoltarea industriei de GPL pentru masini. La inceput, aceasta se ocupa de importul instalatiilor GPL. Foarte rapid, Vialle a castigat statutul de lider pe piata producatorilor de sisteme GPL din Tarile de Jos. Datorita cresterii din ce in ce mai mari a interesului pentru instalatiile GPL, a mutat productia componentelor catre terti.
Dezvoltarea industriei de instalatii GPL auto din Italia s-a datorat companiei Landi. A fost infiintata in 1939 de catre Medardo Landi, care a construit primul reductor de presiune pe gaz natural pentru motoarele cu ardere interna. Procesul de productie a inceput abia dupa Razboaiele Mondiale, inregistrand un succes rezultat in extinderea companiei. Dupa moartea lui Medardo Landi din 1955, numele companiei a devenit Landi-Hartog pe piata olandeza in 1958. In 1969, Landi-Hartog a introdus pe piata noul reductor, deschizand astfel noi orizonturi. Astfel, Mitsubishi a importat pe piata japoneza produsele Landi. In 1985, Landi a devenit deja o societate independenta la nivel international cu propria retea de vanzari. In prezent este una din marcile Landi-Renzo, cel mai mare producator de sisteme de alimentare cu GPL la nivel mondial.
Istoria carburantului GPL si a instalatiilor GPL este extrem de complexa, iar ce am prezentat in acest articol, reprezinta o mica parte din intreg procesul de dezvoltare a pietei GPL pentru autoturisme.
Lasă un răspuns